Veelgestelde vragen

  • Het boeken van een sessie kan helpend zijn als je merkt dat je ergens op vastloopt, maar (nog) geen langdurig traject wilt starten. Bijvoorbeeld als je:

    • stress, spanning of piekergedachten ervaart die je energie kosten

    • worstelt met gevoelens van angst, somberheid, schuld of boosheid

    • een moeilijke ervaring wilt verwerken of vastzit in emoties uit het verleden

    • voor een belangrijke keuze of levensdilemma staat

    • vastloopt op school, werk of in relaties

    • merkt dat je moeite hebt met je emoties, zoals schaamte of onzekerheid

    • advies wilt over hoe je beter met anderen om kunt gaan

    • veranderingen in je leven moeilijk vindt

    • direct een concreet probleem wilt aanpakken voordat het groter wordt

    • nieuwsgierig bent naar therapie, maar eerst wilt proberen of het iets voor je is

    • snel hulp wilt, zonder verwijzing, lange wachttijd of behandeltraject

    • privacy belangrijk vindt (Psyffective deelt niets met je zorgverzekeraar) 

    • bereid bent om zelf actief aan de slag te gaan met je mentale welzijn.

      Je hoeft niet altijd met een specifiek doel of een concrete vraag te komen. Ook met vage ideeën of twijfels kun je baat hebben bij een gesprek om meer helderheid te krijgen.

    Mocht je na het lezen van dit antwoord nog twijfelen of een losse sessie passend is voor jouw problematiek, neem dan contact met mij op.

  • Het boeken van een sessie bij Psyffective wordt afgeraden wanneer je:

    • intensieve psychische zorg nodig hebt.

    • het idee hebt te kampen met klachten passend bij ernstigere psychische aandoeningen, zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis.

    • psychotische klachten ervaart.

    • opzoek bent naar langdurige therapie (om bijvoorbeeld diepgaand zelfonderzoek te doen).

    • het moeilijk vindt om snel iemand te vertrouwen.

    • het moeilijk vindt om in een eerste contact met iemand over zijn of haar probleem te praten.

    • gevoelens van verlating hebt als het contact met de therapeut na één sessie stopt.

  • Een sessie duurt 60 minuten.

  • Het tarief van zowel de eerste, als mogelijk ook opvolgende sessies, bedraagt 75 euro.

  • Een goede voorbereiding kan een sessie effectiever maken. Onderstaande vragen kunnen je daarbij helpen.

    • Wat is voor jou het belangrijkste vraagstuk om in de sessie te behandelen?

    • Welke invloed heeft dit vraagstuk op jou? Bijvoorbeeld op je gezondheid, stemming, functioneren en gedachten.

    • Welke invloed heeft dit vraagstuk op je omgeving? Bijvoorbeeld op je collega’s, familie, vrienden of andere mensen om je heen.

    • Wat heb je zelf al geprobeerd om hiermee om te gaan? Wat heeft geholpen en wat niet? Wat heeft het erger gemaakt?

    • Heb je eerder met een soortgelijk vraagstuk te maken gehad? Herinner je je iets over wat je toen gedaan hebt, wat helpend was?

    • Wat zou je uit de sessie willen halen?

  • Het kan helpend zijn om vlak na de sessie een moment te nemen waarbij je opschrijft wat er besproken is. Mocht je de behoefte voelen aan nog een sessie dan is dat uiteraard geen enkel probleem. Mail mij of boek gemakkelijk een opvolgende sessie via de online agenda.

  • Bij Psyffective houd ik zelf geen documentatie bij: de gesprekken blijven tussen ons.

    Alles wat je invult tijdens het boeken wordt veilig opgeslagen in het systeem van Acuity Scheduling, dat voldoet aan internationale privacystandaarden . Alleen jij en ik (als beheerder) hebben toegang tot jouw gegevens.

    Jouw privacy is belangrijk. Daarom:

    • Beschermt Acuity je gegevens met sterke beveiligingsmaatregelen acuityinsights.com.

    • Slaat het systeem alleen op wat nodig is voor de afhandeling van je afspraak.

    • Worden je antwoorden en gegevens niet gedeeld met anderen zonder jouw toestemming, behalve als de wet dat vereist.

  • Ben je verhinderd? Laat het me dan weten via contact. Vermeld in je bericht de datum en tijd van je afspraak en de reden van afmelding. Ik neem daarna zo snel mogelijk contact met je op om samen een nieuwe afspraak te plannen.

  • Wat jammer om te horen. Ik vind het belangrijk dat je iets aan ons gesprek hebt gehad, dus als het voor jouw gevoel niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, laat het me vooral weten. Via contact kun je me een bericht sturen. Ik denk graag met je mee om samen tot een passende oplossing te komen.